A ruházat - ezen belül a népviselet - alakulását, kibontakozását két
tényező irányítja: az ember és a történelem.
Az ember azért, mert a ruházat mindig mutatója a személyes élettel kapcsolatos
körülményeknek, anyagi és társadalmi helyzetnek; szegénységnek, gazdagságnak,
fiatalságnak - öregségnek, sőt az érzelmeknek - örömnek, bánatnak és gyásznak
is. Ez az emberi tényező.
A ruházkodás formáinak megvan a maguk történelmi fejlődése is. Bármilyen emberi
körülményt fejeznénk is ki öltözködésünkkel, azt mindig csak annak a
társadalomnak a ruhadivatján belül tehetjük meg, amelyben élünk. Ez érvényes a
ruházatra általában és a népviselet is az ember, az érzelmek, valamint a
történelem, a történelmi törvényszerűségek kettőségből alakul ki!"(1)
A magyar paraszti népviseletek múltját, történetét főleg a múlt század elejéről
ismerjük. A sopronmegyei - rábaközi - viseletek XVIII. századi történetéről
nincs feldolgozás. Kresz Mária által ismertetett történeti források többsége az
1820-as, 30-as évekből való.(2) A Rábaköz színpompás viseletei közül a
legismertebb a kapuvári a néprajzi szakirodalomban. Podmaniczky Zsuzsa (1943),
Horváth Terézia (1972), Laczkovits Emőke (1973) néprajzi publikációiból. A
harmonikus színvilágú csornai népviselet bemutatásával Sandy Dezső (1939),
Hajós Elemér (1941) népszerűsítő néprajzi írásai foglalkoztak. Horváth Terézia
1966-67-ben végzett néprajzi gyüjtést Csornán, melynek ismérveit az 1972-ben
megjelent tanulmányában (3) ismertette.
A néprajzi szempontból sajátos, csornai női népviselet pompás
selyemöltözeteinek elemző bemutatása - feltehetően a korai kivetkőzés miatt -
hiányzik a magyar viseletkutatás sorából.
A Csornai Múzeum gazdag viseleti gyűjteménye 1970-tõl napjainkig 45 csornai
család hagyatékát őrzi. Jelen tanulmányban a csornai népviselet kiegészítő
elemei közül az aranyfonalas fejkendők, pántlikás és pillangós kobakok (4)
rövid ismertetésére vállalkozom.
A XIX. század végén a legünnepélyesebb viseleti kiegészítő az aranyfonalas
fejkendő volt. Ezt viselték Húsvétkor, Úrnapkor, Nagyasszonynapkor (búcsúkor
augusztus 15-én), Kisasszonynapkor. Az aranyfonalas kendő fehér,
"patyolat", "moll" vagy batiszt szerü alapra készült
láncöltéssel. Ezek többsége a XIX. században készült. Nagyságuk 85x85-tõl, 120x120
cm-ig terjedt. A kendőnek csak egyik jól látható felső sarkát díszítették
hímzéssel. A kendő sarkában egy lendületes vonalú virágcsokor foglalja el a fő
helyet. A csokorminta alatt a kendő két szélén hullámvonalas peremminta
található. A kendő szélét arany betétcsipke, s ezt szegélyező 12 cm széles
tüllcsipke ékesíti. A kendők mintakincsében a virágminták - különösen a rózsa -
gazdag változataival találkozunk. Kedveltek a szőlőfürtös, búzakalászos,
szőlőleveles csokrok, és peremminták variánsai is. Az ügyeskezű csornai varróasszonyok
aranyszálas láncöltéssel varrták körbe a virág és levélmintákat, melynek
közepét vékony, fehér cérnával bekötötték, "pókozták". Az
aranyfonalas kendők hímzésénél nem a pókos bekötések variánsai hangsúlyosak,
hanem az aranyhímzés az uralkodó.
Természetesen a kompozíciókat, s a mintákat a varróasszonyok saját
ízlésükre, a megrendelő kívánságára alakítgatták. Feltételezem, hogy a
technikai igényességgel készült példányokon a helyi apácarend kézimunka
iskolájának hatása is érezhető. Felsőszeri adatközlők az aranyfonalas,
szálhúzásos, szálszorításos technikával készült kendőket
"apáca-varrottas"-nak is nevezték. Ezeken a kendőkön a virágok, s a
levelek közepét nem "pókozás", hanem szálhúzásos technikával készült
"rácsos" szálszorításos térkitöltés jellemzi. Az általam
tanulmányozott, s a Csornai Múzeumban őrzött aranyfonalas fejkendőket nem
hivatásos hímzők, hanem ügyeskezű varróasszonyok készítették. A csornai
kendővarrók az átlagosnál ügyesebbek, ötletgazdagabbak voltak, akik az
öltésfajták egyszerű, de változatos variánsaival, új változatokkal bővítették a
hímzőtechnikát és gazdagították a formakincset.
Varga Rozália ezt így mondta el nagynénjéről Farkas Mihályné Varga Ágnesről
(1834-1922): " ... jó varró vót, télen pénzért varrt másoknak is, még
aranyfonalas fejkendőt is. Azt nehéz vót csinálni, mert mindig csak rövid
szálat lehetett befűzni, mert az a fonal olyan volt, hogy selyemszál arannyal
besodorva, és ha sokszor áthúzkodták a gyolcson, lebomlott az arany."
Leány korában magának és két húgának is varrt ilyen fejkendőt. Õ volt a
legidősebb, magának három rózsát varrt bele, a következőnek kettőt, a
legkisebbnek egyet. Így tudták megkülönböztetni melyik kié. Aranyfonalast csak
fejkendőnek varrtak.
Viseleti gyűjteményünkben jelenleg 51 db menyecskekendő található. A hagyomány
szerint a csornai asszonyokat a legszebb fehér menyecskekendőjükben temették el
az 1950-es évekig. Az aranyfonalas fejkendők, és az aranyszínű díszítmények a
rábaközi viseletek közül, a csornai női viselet megkülönböztető díszítményei
voltak.
A gyáripari termékek fokozatos elterjedésével e század elején egyre
népszerűbb lett a fehér "tüllkendő" vagy "tilángli". Ez
főként zsidó kereskedők közvetítésével került Csornára.
Alá "pillangós" fekete bársonykobakot tettek a fejükre. A főkötő
"kobak" viseléséről Kresz Mária az 1840-es évekből közölt forrást
idézi: "A főkötőt a fejük tetején tekercsbe font hajukra teszik, s piros
vagy fekete selyemkendővel átkötik."(5) A csornai menyecskék ruhatárához
legalább négyféle kobak tartozott. A hétköznapi kobak egyszerű, díszítetlen
volt, ezt akkor tették a fejükre, amikor a mezőre mentek dolgozni. "Ha
fölhős idő vót, - mondták az öregek - jaj a kobakot kivigyük, mert ha kobak van
a fejünkön nem üt bele a villám." Az ünnepi kobakok közül Csornán megkülönböztették
a templomba járó, és a lakodalmi kobakokat. A templomba járó zöld vagy fekete
bársonybevonattal készült, melyet arany "pillangók", aranycsipkék
díszítettek. Erre fehér tüllkendőt kötöttek, s így a "ragyogós" kobak
átlátszott.
Pillangós kobak
Lakodalomra viselt "pántlikás" és "bodros" kobakra nem
kötöttek felsőkendőt. Ennek a színe kék, zöld. Néha piros színű sikselyem
bevonattal készült. A kobak díszítéséről állapították meg, hogy ki tartozik a
menyasszony, s ki a vőlegény vendégei közé. A "pántlikás" (szalagos)
főkötőt hátul négy színes bokros pántlika díszítette, melynek végét
"aranycsiga" (farkas-fog) ékesítette. Ilyet viseltek a vőlegény
rokonai. A "bodros" főkötőt "aranycsík" és
"pillangók" díszítették oldalt, a tetején két sorban ráncolt, fehér
csipkeszalag tette hangsúlyossá, melyet a menyasszony rokonsága hordott. Idős
adatközlőim szerint a kobakot Csornán az első világháború kitöréséig viselték
az asszonyok. Erre Turi Györgyné (1891-1967) így emlékezett: "A kobakot a
14-es háborúkor rakta le mindenki, a kendőkről is a rojtot, akkó olyan gyász
lett."
Fenyvessy Jeromos premontrei kanonok A Rábaköz című tanulmányában a viseletről
így ír: "A csornai nép anyagi viszonyainak és társadalmi helyzetének
megfelelően öltözködött. Nem akart másnak látszani, mint ami ... ünneplőjének
szépségével önmagát becsülte meg, és ünnepeinek fényét emelte."